حتی دوزهای پایین آلاینده های زیست محیطی برای سلامت مغز مضر هستند

 17 فوریه2016- بر اساس نتایج مطالعه ای که در مجله ی Environmental Internationalمنتشر شد، خطر ابتلا به اختلالات شناختی در آینده برای افرادی که در معرض دوزهای پایین اما طولانی مدت سموم ارگانوکلره قرار داشته اند، بیشتر است.

 سموم ارگانوکلره (OCPs) گروهی از آلاینده های زیست محیطی هستند که استفاده از آنها در 20 تا 30 سال گذشته در کشورهای پیشرفته ممنوع شده است. اما از آنجائیکه این مواد از طریق زنجیره ی غذایی تجمع یافته و در بدن انسان بمدت طولانی باقی می مانند (بخصوص در بافت چربی) هنوز در اکثریت جمعیت سوئد و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر صنعتی، غلظت بالایی از این مواد یافت می شود، شایع ترین این ترکیبات  آفت کش  د.د.ت است.

 یک گروه از محققان دانشگاه اوپسالا که قبلا به ارتباط بین آلاینده های زیست محیطی و دیابت، تصلب شرایین و سکته ی مغزی اشاره کرده بودند با استفاده از داده های بزرگ همان مجموعه، هم اکنون نشان  دادند که سموم OCPsمنجر به بروز اختلالات شناختی در آینده می شود.

درمطالعه ی بررسی آینده نگر سالمندان اوپسالا یا "PIVUS" حدود هزار فرد 70 ساله ، در اوپسالا برای مدت طولانی مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان سه نوع مختلف از سموم OCPsرا در پلاسمای  این افراد اندازه گیری کردند، سپس در طی یک دوره ی ده ساله به  بررسی تعداد افراد مبتلا به اختلالات شناختی  پرداختند.

نتایج نشان داد خطر اختلالات شناختی در آینده در افرادی که غلظت این سه نوع سم OCPs(p,p'-DDEیکی از متابولیت های DDTو transnona-chlordaneو هگزاکلروبنزن) در خون آنها بالاتر است، نسبت به  افراد مسن با مقدار  OCPکم، 3 برابر افزایش می یابد.

 این نتایج مستقل ازعواملی مانند جنسیت، سیگار کشیدن، دیابت، عادات ورزشی، مصرف الکل، تغییرات وزن و فشار خون بالا بود. پرفسور Lars Lindاز دانشکده ی پزشکی اوپسالا می گوید: اگرچه سموم OCPبه عنوان یک نوروتوکسین شناخته شده می باشند اما یافته های این تحقیق بسیار تعجب آور بود زیرا میزان این سموم  درحال حاضر بسیار کم  است اما افراد شرکت  کننده  در این تحقیق  از اولین نسلی بودند که در معرض  این مواد شیمیایی  قرار داشتند. بنابراین شواهد نشان می دهد قرار گرفتن درمعرض دوز پایین اما مزمن سموم OCPsبرای مغز انسان مضر است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160217113528.htm